Oppskrift: Ultra-pålegg™

Hans Kristian Smedsrød
7 min readFeb 8, 2019

Etter braksuksessen med Ultrabolla tenkte jeg å vise dere mitt siste ultra-bake-eksperiment, nemlig en saftig konkurrent til Nutella og Nugatti. Selvfølgelig har jeg valgt å kalle det “Ultra-pålegg™”, og i ultraens ånd går jeg heftig til verks i beskrivelsen av oppskriften. Les derfor hele greia med omhu før du lager din egen variant.

Som med Ultrabolle-oppskriften er det egentlig ikke meningen at du skal bruke dette i race, men heller i en aktiv hverdag. På grunn av det heftige proteinnivået (ref. tahini, kikerter og gresskarkjerner) i dette pålegget er det perfekt å ha på lompa etter en heftig treningsøkt.

Ingredienser

Alle ingredienser unntatt kakao lainet opp på komfyren min
  • Kikerter
  • Gresskarkjerner
  • Tahini
  • Rosiner
  • Tørkede tranebær
  • Sitron
  • Kokosmelk
  • Kanel
  • Kardemumme
  • Kakao
  • Nellik
  • Salt

Fremgangsmåte

Kikerter

For best mulig resultat anbefaler jeg at du gjør kikert-opplegget fra scratch. Det smaker bedre, det koster 1/10 av det du kjøper på boks, og du har totalkontroll på saltinnholdet. Og sist, men ikke minst, så ville det ikke vært en ultra-oppskrift om du ikke gjorde det så omstendig som overhodet mulig. Slik går du fram med kikertene:

  1. Bløtlegg de over natta med en god dose vann. De tredobler seg i størrelse, så sørg for å ha 3/1 med vann.
  2. Hell av vannet og hell i en gryte og la det småkoke i 1.5–2 timer.

Pro tip: Pga den omstendige prosessen kan det være smart å koke opp mye om gangen. Det du ikke bruker til ultra-pålegget kan du bruke til hummus eller andre ting.

Mens du koker kikertene passer det perfekt å preppe resten av smørja. La oss angripe våre søte ingredienser.

Tørkede tranebær og rosiner

Kok opp litt vann og hell over rosinene og de tørkede tranebærene. Siden vi (spoiler alert!) ender opp med å kverne alle ingrediensene sammen til én mousse, bløtlegger vi disse ingrediensene slik at sødmen kommer bedre fram i tillegg til at det blir enklere å kverne de. La de stå og svelle i ca 30min.

Gresskarkjerner

For en mer nøtteaktig smak anbefaler jeg å riste gresskarkjernene. Det gjør også jobben for food prosessoren enklere.

Kvern!

Her er en liten bildeserie som illustrerer rekkefølgen på kverningen. Det er nemlig ganske kritisk at dette gjøres før du tilsetter kikertene. Om du bare kaster alt oppi en food processor samtidig vil feks ikke gresskarkjernene bli kvernet til en fin pasta og du ender opp med en smørje som har masse crunchy gresskarkjerner. Det blir sikkert godt, men det er ikke det vi er ute etter. Vi skal jo lage et ordentlig smørbart pålegg! Et ultra-pålegg, sådan. Se bildeserien under.

Fremgangsmåte step by step. Jeg bruker en shitty food processor fra Clas Ohlson. Jeg kjøpte den for 7 år siden, og den funker fortsatt!
  1. Jeg startet med å kverne opp gresskarkjernene
  2. Så tilsatte jeg 1ss tahini, en dæsj kokosmelk og sitron fra 1/2 sitron og kvernet det sammen til en awesome smørje
  3. Deretter tilsatte jeg 1ts kanel, 1ts kardemumme og 1/2ts nellikpulver og en bra pinch salt
  4. Så tilsatte jeg de bløtlagte tranebærene og rosinene
  5. Jeg avsluttet med å sette dette inn i kjøleskapet mens kikertene fortsatt kokte seg klare.

Grand finale

Nå som ertene er ferdigkokt og bittelitt avkjølt er vi klar til den siste kverneprosessen og la alle ingrediensene bli litt bedre kjent.

Til venstre: Kikertene. Til høyre: Kikertene i food processoren sammen med resten av ingrediensene klare til å kvernes.

Siste (valgfrie) steg: Kakao

Kakao tilsettes

Når du har kvernet sammen kikertene og resten av ingrediensene ender vi opp med en solid smørje som smaker helt ufattelig godt. Du kan faktisk stoppe her og si deg fornøyd. Men… om du vil ha en sjokolade-aktig variant som er mye bedre enn nugatti og nutella, er det her du kan tilsette kakao.

  1. Sett til sides litt av grunn-smørja og fortsett med sjokolade-smørja slik at du har litt av begge.
  2. Jeg brukte 1ss kakao. Det var muligens i overkant, men jeg liker det litt bittert. Hold litt igjen dersom du vil tone ned kakaosmaken.
  3. Siden smørja blir tørrere av kakaoen er det smart å tilsette litt mer kokosmelk. Jeg tilsatte ca 2ss ekstra.
  4. Tilsett bittelitt mer salt. Salt og kakao er en killer combo.
  5. Kvern
Kokosmelk tilsettes

Grattis! Du har nå laget en smørje som utkonkurrer Nugatti og Nutella både på smak og helse. Dette er en søt proteinbombe med en zingy sitron-twist som er kjempegøy å lage.

Ofte stilte spørsmål

Hvorfor tranebær, egentlig?

Fordi de i følge KK inneholder ekstremt mye antioksidanter, og har egenskaper som kan kurere urinveisinfeksjon, virke forebyggende for hjerte- og karsykdom, nyrestein, tannkjøttsykdommer, beinhelse, kreft, blodpropp og magesår. I samme artikkel som jeg fant disse faktaene henviste de også til en artikkel om at sukker bidrar til rynkedannelse, så vennligst ta dette med verdens største klype salt. Men de smaker i hvert fall digg, og de er i hvert fall ikke usunne!

Gresskarkjerner? Hva er greia?

Jeg fikk helt fnatt da jeg gjorde research på gresskarkjerner (også kjent som “pepita” i Mexico) og fant ut hvor sjukt sunne de var. Bare sjekk ut denne lista:

  • Akkurat som tranebærene inneholder de ekstremt mye antioksidanter
  • De er kreftforebyggende
  • Bra for prostata og blæra
  • Høyt innhold av magnesium, som er bra for blodtrykket ditt, blodsukkerregulering, hjertet og beintettheten din
  • Høyt innhold av fiber. Fiber er bra, ikke sant?
  • Pga høyt innhold av sink, kan det øke spermkvaliteten hos menn. Yey!
  • Bra for søvnkvaliteten din pga komboen av det høye innholdet av aminosyren tryptofan, sink og magnesium, som alle er bra for søvn! I tillegg øker sink opptaket av tryptofan. Det er nesten skummelt at de to har endt opp sammen i et gresskar.

Mye av faktaene i lista over kommer forresten fra denne artikkelen.

Hva er tahini og hvorfor bruker du det i denne sammenhengen?

Godt spørsmål! For det første bruker jeg det i denne oppskriften fordi tahini og kikerter går som hånd i hanske. De brukes i hummus, så hvorfor ikke videreføre denne tradisjonen?

For det andre bringer det inn en god dose sundt fett i smørja, noe denne smørja trenger — både for konsistensens skyld, men også for å få inn litt ekstra kalorier.

For det tredje er tahini rett og slett bare oppkvernede sesamfrø. Det er på en måte kusina til peanøttsmør, bare med en litt annerledes smak og helt andre health benefits. Jeg nevner i fleng:

  1. Det inneholder alle de ni essensielle aminosyrene, noe som gjør dette til en komplett proteinkilde og bedre proteinkilde enn de fleste nøtter. Hvem hadde trodd?
  2. ..det inneholder store mengder av aminosyren metionin, som visstnok har en detox-effekt på leveren
  3. Mange flotte mineraler er det også her; fosfor, magnesium, kalium og jern phosphorus, lecitin
  4. Det Inneholder alle disse fantastiske vitaminene: E, B1, B2, B3, B5 and B15
  5. Det er faktisk så mye kalsium at det er en av de beste naturlige kildene til kalsium du kan få tak i — bedre enn melk, faktisk! Take that, TINE! Når det er sagt inneholder Nugatti en god del myse, men det kan ikke konkurrere med vår fantastiske tahini.

Sitron.. why?

Ikke bare vil sitronen bringe litt syrlighet inn i sulamitten, men syren og innholdet av antioksidanter har en antioksiderende effekt som gjør at det ferdige produktet vil holde seg lengre i kjøleskapet.

Hot tip: Når du skal servere oppskjært frukt er det smart å sprute litt sitron over eplene slik at de ikke blir brune før servering.

Er det noe jeg kan bytte ut i oppskriften

Ja, neste gang jeg lager en batch med dette tenker jeg å bytte ut tahinien med peanøttsmør og rosinene med dadler. I tillegg tenker jeg å teste ut å bruke kun 1ts kakao. Disse justeringene tenker jeg bare å gjøre for å eksperimentere med smak. Når det er sagt kunne jeg tenke meg å tilsette en vaniljestang og bytte ut sitronen med appelsin og litt appelsinskall. Pokker heller, neste batch blir sikkert enda bedre!

Si i fra om du faktisk lager dette. Jeg vil gjerne høre fra deg! Ta bilde og send til eplehans@gmail.com eller på instagram (at hanserino). God kvernings!

//HK

--

--